Tillgänglighetsredogörelse butik.msverige.se

Denna sida beskriver hur webbplatsen butik.msverige.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Läs även:
Länk till tillgänglighetsredogörelsen för M Sveriges app "Internationellt körkort"
Länk till tillgänglighetsredogörelsen för M Sveriges webbplats msverige.se


Hur tillgänglig är webbplatsen?

Denna webbplats har brister och uppfyller inte A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Webbplatsen kommer därför så fort som det är möjligt med befintliga resurser internt och externt att helt göras om under hösten 2025. Webbplatsens kända tillgänglighetsbrister beskrivs nedan.


Har du märkt brister i tillgängligheten?

Ifall du upptäcker problem som inte nämns på denna webbsida, meddela oss om dem, så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristerna i samband med ovan nämnda omarbetning av webbplatsen. Vi svarar inom 14 dagar.
Du kan kontakta oss via mejl service@msverige.se


Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet eller om du tycker att vi inte har hanterat din eventuella begäran om tillgängliggörande korrekt.

  1. Anmäl bristande tillgänglighet (på Diggs webbplats)
  2. Diggs webbplats

Närmare information om webbplatsens tillgänglighet

Webbplatsen är ännu inte till alla delar tillgänglig.

Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga

De uppräknade bristerna åtgärdas före 20251231. Den här webbplatsen är inte helt förenlig med lagen om tillgänglighet. De med funktionsnedsättning kan ha problem med att ta till sig innehållet.


Navigera på webbsidan

  1. WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text.
    Det finns ikoner/bilder som inte är uppläsbara.
  2. WCAG 2.4.7 Fokus ska vara synligt.
    Vid navigering i på webbplatsen så finns brister i att visa aktuellt fokusfält.
  3. WCAG 2.1.1 Använda tangentbord.
    Det går inte att utföra samtliga val webbplatsen genom att endast använda ett tangentbord.
  4. WCAG 2.4.1 Hoppa över innehåll.
    Det går inte att navigera sig till huvudinnehåll på samtliga steg.

Använda formulär på webbplatsen

  1. WCAG 2.1.1 Använda tangentbord.
    Det går inte att utföra samtliga val i formulär genom att endast använda ett tangentbord.
  2. WCAG 2.4.1 Hoppa över innehåll.
    Det går inte att navigera sig till huvudinnehåll på samtliga steg.
  3. WCAG 3.2.6 Konsekvent hjälp.
    Användaren får inte konsekvent och korrekt hjälp för fält som ska fyllas i. Vid fel ifylld information får användaren inte konsekvent och korrekt vägledning.
  4. WCAG 3.3.1 Fel i formulärfält.
    Vid ej korrekt angiven mejladress får användaren inte felmeddelande på ett logiskt sätt.

Ta del av information på Din sida för att se information om medlemskap och köp

  1. WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text.
    Det finns ikoner/bilder som inte är uppläsbara.
  2. WCAG 2.1.1 Använda tangentbord.
    Det går inte att utföra samtliga val på Mina sidor genom att endast använda ett tangentbord.
  3. WCAG 2.4.1 Hoppa över innehåll.
    Det går inte att navigera sig till huvudinnehåll på samtliga steg.
  4. WCAG 2.4.7 Fokus ska vara synligt.
    Vid navigering i vyn Din Sida så finns brister i att visa aktuellt fokusfält.
  5. WCAG 3.2.6 Konsekvent hjälp.
    Användaren får inte konsekvent och korrekt hjälp för fält som ska fyllas för att lägga till familjemedlemmar. Vid fel ifylld information får användaren inte konsekvent och korrekt vägledning.
  6. WCAG 3.3.1 Fel i formulärfält.
    Vid ej korrekt angiven mejladress får användaren inte felmeddelande på ett logiskt sätt.

Text på webbplatsen för dem med kognitiv nedsättning

  1. Flera sidor har långa texter.

Text på webbplatsen för alla

  1. Innehållet på webbplatsen innehåller flera svåra ord och termer.
  2. Det kan förekomma otydliga och inkonsekventa länktexter.
  3. Vissa bilder och diagram kan sakna eller har otillräcklig alt-text och beskrivning.

Så åtgärdar M Sverige brister på webbplatsen

  1. Webbplatsen kommer så fort som det är möjligt med befintliga resurser internt och externt att helt göras om under hösten 2025.
  2. Vi arbetar därutöver löpande med tillgänglighet i vår digitala utveckling genom mer formaliserade rutiner och arbetssätt

Genom mer formaliserade rutiner och arbetssätt ökar vi vår kundcentrerade utveckling med fokus på användarupplevelse och tillgänglighet.
Målet är att webbplatsen ska ge en sammanhängande och tillgänglig upplevelse för alla våra besökare.

Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga

De uppräknade bristerna åtgärdas före 2025-12-31.

Utlåtandet uppdaterades senast 2025-08-20.