Kundservice

Köpvillkor

Priser

Moms (25%) är inräknad i alla priser förutom böcker, som har 6% moms. Priser kan alltid komma att förändras om myndighetspålagor (till exempel skatt och avgifter), råvarupriser eller valutakurser förändras.

1 års garanti

Under garantitiden åtar sig M Butik att svara för varans funktion. Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Garantin gäller ej heller på byggsatser, glödlampor eller förbrukningsartiklar såsom batterier (även laddningsbara) etcetera. Vara med garantifel repareras. Om reparation anses olönsam, kan varan bytas ut mot annan vara med motsvarande funktion/prestanda. För juridiska personer gäller endast av tillverkaren angiven garanti, se produktens förpackning eller manual.

3 års reklamationsrätt

Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden för en vara 3 år. För att åberopa reklamationsrätten är det du som kund som skall påvisa att felet på varan fanns vid inköpstillfället. Detta ska göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.

Ångerrätt gäller vid köp från M Butik

När du handlar från M Butik gäller ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. Distanshandelslagen ger dig rätt till 14 dagars ångerrätt från den dag då du tagit emot varan. Som kund hos oss kan du alltid ångra ditt köp inom föreskriven tid genom att mejla till service@msverige.se. Kundtjänst återkopplar sedan per e-post om hur du ska returnera varan samt hur återbetalning kommer att ske.

Ångerrätten gäller dock inte navigationsutrustningar (GPS), datorprogram, hygienartiklar, ljud- och bildupptagningar om förseglingen/plomberingen brutits. Ångerrätt gäller om varan inkl. tillbehör återsänds i väsentligt oförändrat skick. Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund.

Tänk på att det är du som kund som ansvarar för varan tills det att varan finns oss tillhanda och att den återsänds i väsentligt oförändrat skick. Förpacka varan på sådant sätt att ingen skada kan ske under frakt.

Eventuell återbetalning sker senast inom 30 dagar från den dag vi mottagit den returnerade varan. 

Reklamation

En reklamation gör du genom att skicka ett mejl med ditt garantiärende till service@msverige.se. Vår kundtjänst återkopplar sedan så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet. Om felet inte kan avhjälpas på annat sätt än att du returnerar varan, skickas en returfraktsedel med förbetald frakt. Vi betalar sedan även frakten tillbaka till dig. Reklamation ska göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Returer belagda med lösen, inlöses inte.

Om åtgärd inte kan göras på produkten och likvärdig inte finns att uppbringa kan återbetalning komma att ske. Eventuell återbetalning sker senast inom 15 dagar från den dag vi beslutat om detta.

Produkter med undantag

Nedanstående varumärken/produkter sköter all support, service och reklamationshantering själva och skall ej gå genom M Butik:

TomTom
Alla TomToms produkter hanteras genom TomToms support:
Telefon: 077-662 00 10
TomTom Onlinesupprt klicka här>> 

Garmin
Alla Garmins produkter hanteras genom Garmins support:
Telefon: 031–794 00 00

Supertooth
Alla Supertooths produkter hanteras av deras svenska agent Kala AB:
Telefon: 031–725 77 44

Garantiservice

Normalt förfarande vid garantireklamation är reparation. Normal reparationstid är 2–4 veckor. Om inget fel konstateras av aktuell serviceverkstad, kan undersökningsavgift samt returfrakt komma att debiteras dig.

Leverans och paket

Felleverans

Skulle vi leverera fel antal eller fel vara vill vi att du kontaktar oss så snart som möjligt, så att vi får rätta till felet. Detta gör du genom att mejla till service@msverige.se. Vi kontaktar dig inom kort med instruktioner om hur du skickar tillbaka fellevererade produkter och när du får rätt produkter hem till dig.

Säkerhetskopiera din data

M Butik ansvarar ej för förlust av data i någon form. Kunden rekommenderas att alltid säkerhetskopiera sin hårddisk/hårddiskar innan nyinköpt produkt eller mjukvara tillkopplas/installeras på dator/hårddisk. Samma sak gäller även till exempel externa hårddiskar avsedda för backup.

Tvist

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, beslut.

Porto och avgifter (gäller Sverige):

I dagsläget finns två fraktavgifter, 49 kr eller 99 kr beroende på varans vikt och storlek. Vid köp av flera varor tillämpar vi fraktkostnaden för den vara som har den högsta fraktavgiften.

Skrymmandetillägg

Skrymmandetillägg tillkommer om sådan är aktuell för varan, se produkttext i butik.

Avisering av paket

Alla paket som Postnord inte kan leverera direkt hem lämnas till närmaste utlämningsställe i ditt område. Om inte mobilnummer angivits för SMS-avisering utgår en avgift på 9 kr för brevavisering. Detta sker redan i kassan vid beställningstillfället.

Leveranstid

Lägger du din beställning före kl. 10 på vardagar och varan/varorna finns i lager vid beställningstillfället skickas godset normalt samma dag. Postpaket tar ca 2–4 dagar beroende på Postnord. Beställda varor som inte finns i lager levereras så snart det är möjligt. Vår kundtjänst håller dig om möjligt informerad om leveranstiden vid sådant tillfälle. Vid eventuell försening har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Restnotering

Är någon vara slut förbehåller sig M Butik rätten att restnotera alternativt stryka varan från ordern om inte leverans kan ske inom rimlig tid. Vi skickar givetvis restordrar fraktfritt. För att restorder ska kunna ske, måste de restnoterade artiklarnas varuvärde överstiga 150 kr (inklusive moms).

Outlösta paket

För outlösta paket som kommit oss i retur fakturerar vi 200 kr.

Transportförsäkring

Våra försändelser är givetvis transportförsäkrade. Skadade försändelser reklameras gärna direkt vid utlämningsstället.

Bruksanvisning/manual

Enligt konsumentköplagen ska bruksanvisning normalt vara på svenska. I de fall då M Butik inte kan erbjuda sådan, räknas detta som ett fel i varan. Vid ett sådant tillfälle har du rätt att inom skälig tid häva köpet (reklamera varan). Undantag från denna regel ska tydligt informeras om vid produktinformationen på M Butik.

Support

Skulle du som kund ha svårigheter att installera och/eller få en produkt att fungera så hanterar vi alla supportfrågor via service@msverige.se.

Produkter som undantas M Butiks support

Nedanstående varumärken/produkter sköter all support, service och reklamationshantering själva och ska inte gå genom M Butik:

TomTom
Alla TomToms produkter hanteras genom TomToms support:
Telefon 077-662 00 10
TomTom Onlinesupprt klicka här>>

Garmin
Alla Garmins produkter hanteras genom Garmins support:
Telefon 031–794 00 00

Supertooth
Alla Supertooths produkter  hanteras av deras svenska agent Kala AB:
Telefon 031–725 77 44

Betalning

Kortbetalning

Hos M Butik betalar du tryggt och säkert med kort över internet och i butik.

Om du väljer att betala med kreditkort då du beställt varor online kommer, förutom ditt kortnummer och giltighetsdatum, att frågas efter en säkerhetskod. Detta för att göra ditt köp tryggt och säkert. Här följer en förklaring: 

Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2) För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange de tre sista siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning. På marknaden kallas den för Säkerhetskod eller säkerhetsnummer. Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering. 

Var hittar jag koden på kortet? På Visa och Mastercard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida.

Varför måste säkerhetskod anges? Detta är för att höja säkerheten. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid distanshandelsköp. Om du vill veta mer om säkerhetskoden, kontakta din bank eller kortutgivare.

Verified by Visa

Verified by Visa är Visas produktifiering av 3 D-Secure standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp. Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange användarnamn och lösenord. Läs mer här >>

MasterCard SecureCode

Mastercard SecureCode är Mastercards produktifiering av 3 D-Secure-standarden för säker identifiering av kortkund vid Internetköp. Kortutgivare som har erbjudit sina kortkunder denna tjänst kommer att kunna identifiera och verifiera kortkundens identitet på ett säkert sätt. Kortkunden länkas till sin kortutgivare och får ange 
användarnamn och lösenord. Läs mer här >>

Vi använder inte någon mini-ordergräns vid kortbetalning. Förskottsbetalning accepteras inte.

Fakturabetalning med Klarna

I en fysisk butik kan du oftast känna och klämma på varan innan du betalar. Det tycker vi är bra. Då är du nämligen säker på att du får det du faktiskt vill betala för. Klarna faktura fungerar precis på detta sätt – varan först och betalning sen. Dessutom behöver du inte ha tillgång till någon bankdosa, det räcker med ditt personnummer för att handla. Detsamma gäller om du beställer via telefon av M Service eller om du skickar in din beställningssedel från tidningen Motor. För att vi ska kunna erbjuda en förbättrad service till kunder i M Butik i form av efterskottsfakturering behöver vi veta att kunden är kreditvärdig. Därför utförs en förenklad form av kreditprövning i samband med alla fakturaköp. 

Om kreditprövningen 

Fakturera mig! heter den lösning som Klarna använder för kreditprövning vid alla fakturabeställningar från M Butik. Uppgifterna behandlas helt konfidentiellt och innehåller följande kontrollmoment: 

1.    Att köparen inte har betalningsanmärkning.

2.    Att köparen inte har skatteskulder.

Ett köp går inte igenom om någon av punkterna ovan inte uppfylls. Om ett köp inte går igenom och du vill ha mer information, vänligen vänd dig till M Service på 020-21 11 11 så försöker vi att hjälpa dig att lösa betalning och leverans. Du kan även prova att genomföra ditt köp med kreditkort enligt ovan.

Köpvillkor vid fakturabetalning

Betalningsvillkor 14 dagar. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24%, plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia och leverans sker endast till folkbokförd adress.

Fakturering (företag)

Sker endast till av oss kreditgodkända företag, organisationer och myndigheter. Påminnelseavgiften är 75 kr (exklusive moms).

Reservation

Vi reserverar oss mot slutförsäljning, bild- och textfel i så väl tidningen Motor, våra tryckta säljbilagor, på webbsidor samt våra sociala medier-kanaler. Vi förbehåller oss rätten att ersätta vara med likvärdig vara. Skulle en avvikelse resultera i att du inte vill ha varan gäller självklart ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. M Butik förbehåller sig rätten att häva ett köp vid misstänkt bedrägeri.

Personregister

Lagrade personuppgifter används endast för egen marknadsföring. Vill du ändra eller ta bort uppgifter, kontakta oss på kundtjänst service@msverige.se eller 020-21 11 11.

Försäljning till minderåriga

Företaget ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Force majeure

M Butik är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Såsom befriande omständighet ska anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, ttill exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etcetera och onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.