Kundservice
Köpvillkor
Priser
Moms (25%) är inräknad i alla priser förutom böcker, som har 6% moms. Priser kan alltid komma att förändras om myndighetspålagor (till exempel skatt och avgifter), råvarupriser eller valutakurser förändras.1 års garanti
Under garantitiden åtar sig M Butik att svara för varans funktion. Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Garantin gäller ej heller på byggsatser, glödlampor eller förbrukningsartiklar såsom batterier (även laddningsbara) etcetera. Vara med garantifel repareras. Om reparation anses olönsam, kan varan bytas ut mot annan vara med motsvarande funktion/prestanda. För juridiska personer gäller endast av tillverkaren angiven garanti, se produktens förpackning eller manual.
3 års reklamationsrätt
Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden för en vara 3 år. För att åberopa reklamationsrätten är det du som kund som skall påvisa att felet på varan fanns vid inköpstillfället. Detta ska göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.
Ångerrätt gäller vid köp från M Butik
När du handlar från M Butik gäller ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. Distanshandelslagen ger dig rätt till 14 dagars ångerrätt från den dag då du tagit emot varan. Som kund hos oss kan du alltid ångra ditt köp inom föreskriven tid genom att mejla till service@msverige.se. Kundtjänst återkopplar sedan per e-post om hur du ska returnera varan samt hur återbetalning kommer att ske.
Ångerrätten gäller dock inte navigationsutrustningar (GPS), datorprogram, hygienartiklar, ljud- och bildupptagningar om förseglingen/plomberingen brutits. Ångerrätt gäller om varan inkl. tillbehör återsänds i väsentligt oförändrat skick. Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund.
Tänk på att det är du som kund som ansvarar för varan tills det att varan finns oss tillhanda och att den återsänds i väsentligt oförändrat skick. Förpacka varan på sådant sätt att ingen skada kan ske under frakt.
Eventuell återbetalning sker senast inom 30 dagar från den dag vi mottagit den returnerade varan.
Reklamation
En reklamation gör du genom att skicka ett mejl med ditt garantiärende till service@msverige.se. Vår kundtjänst återkopplar sedan så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet. Om felet inte kan avhjälpas på annat sätt än att du returnerar varan, skickas en returfraktsedel med förbetald frakt. Vi betalar sedan även frakten tillbaka till dig. Reklamation ska göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Returer belagda med lösen, inlöses inte.
Om åtgärd inte kan göras på produkten och likvärdig inte finns att uppbringa kan återbetalning komma att ske. Eventuell återbetalning sker senast inom 15 dagar från den dag vi beslutat om detta.
Produkter med undantag
Nedanstående varumärken/produkter sköter all support, service och reklamationshantering själva och skall ej gå genom M Butik:
Garmin
Alla Garmins produkter hanteras genom Garmins support:
Telefon: 031–363 10 00
Supertooth
Alla Supertooths produkter hanteras av deras svenska agent Kala AB:
Telefon: 031–725 77 44
Garantiservice
Normalt förfarande vid garantireklamation är reparation. Normal reparationstid är 2–4 veckor. Om inget fel konstateras av aktuell serviceverkstad, kan undersökningsavgift samt returfrakt komma att debiteras dig.
Leverans och paket
Felleverans
Skulle vi leverera fel antal eller fel vara vill vi att du kontaktar oss så snart som möjligt, så att vi får rätta till felet. Detta gör du genom att mejla till service@msverige.se. Vi kontaktar dig inom kort med instruktioner om hur du skickar tillbaka fellevererade produkter och när du får rätt produkter hem till dig.
Säkerhetskopiera din data
M Butik ansvarar ej för förlust av data i någon form. Kunden rekommenderas att alltid säkerhetskopiera sin hårddisk/hårddiskar innan nyinköpt produkt eller mjukvara tillkopplas/installeras på dator/hårddisk. Samma sak gäller även till exempel externa hårddiskar avsedda för backup.
Tvist
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, beslut.
Porto och avgifter (gäller Sverige):
I dagsläget finns två fraktavgifter, 69 kr eller 99 kr beroende på varans vikt och storlek. Vid köp av flera varor tillämpar vi fraktkostnaden för den vara som har den högsta fraktavgiften.
Skrymmandetillägg
Skrymmandetillägg tillkommer om sådan är aktuell för varan, se produkttext i butik.
Avisering av paket
Alla paket som DHL inte kan leverera direkt hem lämnas till närmaste utlämningsställe i ditt område. Om inte mobilnummer angivits för SMS-avisering utgår en avgift på 9 kr för brevavisering. Detta sker redan i kassan vid beställningstillfället.
Leveranstid
Lägger du din beställning före kl. 10 på vardagar och varan/varorna finns i lager vid beställningstillfället skickas godset normalt samma dag. Postpaket tar ca 2–4 dagar beroende på DHL. Fram till 12 augusti har vi något längre leveranstider. Kontakta leveransservice för frågor om leveranstider. Beställda varor som inte finns i lager levereras så snart det är möjligt. Vår kundtjänst håller dig om möjligt informerad om leveranstiden vid sådant tillfälle. Vid eventuell försening har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad.
Restnotering
Är någon vara slut förbehåller sig M Butik rätten att restnotera alternativt stryka varan från ordern om inte leverans kan ske inom rimlig tid. Vi skickar givetvis restordrar fraktfritt. För att restorder ska kunna ske, måste de restnoterade artiklarnas varuvärde överstiga 150 kr (inklusive moms).
Outlösta paket
För outlösta paket som kommit oss i retur fakturerar vi 200 kr.
Transportförsäkring
Våra försändelser är givetvis transportförsäkrade. Skadade försändelser reklameras gärna direkt vid utlämningsstället.
Bruksanvisning/manual
Enligt konsumentköplagen ska bruksanvisning normalt vara på svenska. I de fall då M Butik inte kan erbjuda sådan, räknas detta som ett fel i varan. Vid ett sådant tillfälle har du rätt att inom skälig tid häva köpet (reklamera varan). Undantag från denna regel ska tydligt informeras om vid produktinformationen på M Butik.
Support
Skulle du som kund ha svårigheter att installera och/eller få en produkt att fungera så hanterar vi alla supportfrågor via service@msverige.se.
Produkter som undantas M Butiks support
Nedanstående varumärken/produkter sköter all support, service och reklamationshantering själva och ska inte gå genom M Butik:
TomTom
Alla TomToms produkter hanteras genom TomToms support:
Telefon 077-662 00 10
TomTom Onlinesupprt klicka här>>
Garmin
Alla Garmins produkter hanteras genom Garmins support:
Telefon 031–794 00 00
Supertooth
Alla Supertooths produkter hanteras av deras svenska agent Kala AB:
Telefon 031–725 77 44
Betalning
Kortbetalning:
Hos M Sveriges webbutik betalar du tryggt och säkert med kort över Internet.
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online- betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sättvalidera konsumenten vid köp på nätet.
Fakturabetalning med Svea
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av M Butik överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturavillkor.
Delbetala med Svea
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%. Allmänna villkor Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)
Reservation
Vi reserverar oss mot slutförsäljning, bild- och textfel i så väl tidningen Motor, våra tryckta säljbilagor, på webbsidor samt våra sociala medier-kanaler. Vi förbehåller oss rätten att ersätta vara med likvärdig vara. Skulle en avvikelse resultera i att du inte vill ha varan gäller självklart ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. M Butik förbehåller sig rätten att häva ett köp vid misstänkt bedrägeri.
Personregister
Lagrade personuppgifter används endast för egen marknadsföring. Vill du ändra eller ta bort uppgifter, kontakta oss på kundtjänst service@msverige.se eller 020-21 11 11.
Försäljning till minderåriga
Företaget ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Force Majure:
M Sveriges Webbutik är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.